1. Dækningsafgiften og det kommunale budget
  4. Fundraising til motorvejsarbejdet
  5. STORMØDE om rute-54
  6. Aktiviteter i 2020 / 2021

Dækningsafgiften bliver nu helt udfaset!

Den 16. september 2020 indgik det samlede byråd en budgetaftale for både 2021 og 2022. Måske et klogt træk og godt politisk håndværk, da man så ikke skal forhandle budget midt i en kommunal valgkamp.

Den helt gode nyhed er udfasningen af dækningsafgiften, som sker med en nedsættelse i 2021 til 0,5 promille og derefter fjernes helt fra 2022.
Det er et godt skridt på vejen til at fortælle vores omverden, at Næstved faktisk er et godt sted at drive virksomhed.

Aktiviteter i Næstved Erhvervsforening – Covid-19

Som det også fremgår af vores aktivitetsliste på hjemmesiden, så har vi igen måtte aflyse/udsætte kommende aktiviteter på grund af Covid-19.
Vi befinder os alle i en underlig situation, hvor det svært at lave planer og afholde arrangementer, af frygt for enten vi selv eller andre kan blive smittet med Covid-19.

Vi har i bestyrelsen besluttet, at vi ikke vil tage ansvar for aktiviteter, hvor der er stor risiko for tæt samvær med hinanden.
Derfor har vi også valgt at tage konsekvensen og dermed aflyse/udsætte størstedelen af vores aktiviteter resten af året.

Undtagelsen er dog vores STORMØDE om Rute-54 den 30. november 2020, som vi også livestreamer på diverse medier.

Vi håber alle har forståelse for denne beslutning og at vi kan komme på fuldt niveau i 2021.

Motorvejsprojektet Rute-54

Hvor er vi og hvad gør vi?
På baggrund af den viden vi har på nuværende tidspunkt, så forventer vi, at regeringen kommer med et udspil på infrastrukturområdet i december 2020, som så skal forhandles på plads i de første måneder i 2021.

Hvad har vi så opnået indtil nu?
Jo, de vigtigste målepunkter er jo nok:

• En placering i fase 1 i den tidligere regerings infrastrukturplan.
  • En placering i Socialdemokratiets plan.
  • En topplacering i Dansk Vejforenings nye masterplan.
  • En topplacering i Dansk Industris infrastrukturplan.
  • Flere konkrete positive tilkendegivelser fra blandt andre Jacob Mark og SF. Derudover har også Kristian Pihl (V), Benny Engelbrecht (S), Niels Flemming Hansen (K), Anne Valentina (SF), Rene Christensen (DF) og Ole Birk Olesen (LA) givet positive tilkendegivelser.
    Dedikeret opbakning fra en meget stor del af de lokal valgte MF’er i Sjællands Storkreds.

Og hvad er det så vi gør og bruger penge på?

• Vi udarbejder materiale og argumentationsrapporter til politikere, embedsmænd og andre interessenter, som påvirker beslutninger på infrastruktur og økonomien dertil.
  • Dagligt samarbejde med vores rådgivere om opdateringer i det politiske miljø via indsamling af efterretninger gennem netværk.
  • Opdatering på alle forhandlinger og møder på transportområdet generelt.
  • Foretræde for minister og Transportudvalg og information til disse.
  • Deltagelse i møder i det landspolitiske miljø, hvor infrastrukturen er på dagsordenen.
  • Kommunikation (mail, breve og møder) med alle aktører i beslutningsmiljøet om infrastruktur.
  • Aktiviteter i presse og på sociale medier som styrker debatten og argumenterne for vores projekt.
  • Alt andet som fremmer sagen, men som ikke umiddelbart kan beskrives.

Vi håber det giver jer et lille indblik i det arbejde der foregår ”bag kulisserne” og ellers finder i mere information på:

Hjemmesiden - https://www.motorvej-nu.dk/
Facebook - https://www.facebook.com/groups/150404132208657

Fundraising til motorvejsprojektet

Rygterne om at vores pengekasse var ved at være tom og vi måtte starte en ny runde fundraising hos vores medlemmer, var nået ledelsen hos Emerson på Åderupvej i Næstved.

Den 5. oktober blev vi inviteret til møde med CEO, Erick Morales og bestyrelsesformand Jakob Nørr hos Emerson, som overrakte aktionsgruppen 75.000 kr. til vores fortsatte arbejde med at få motorvejen på dagsordenen og med håbet om, at flere andre virksomheder vil støtte op om vores fælles projekt.

Sjællandske var også inviteret til en snak om hvad det er for udfordringer virksomhederne i Næstved er oppe imod.

Stor tak til Emerson for det fine bidrag og ikke mindst til den lokale ledelse, der kæmper for at fastholde aktiviteter og arbejdspladser i Næstved, trods mange dårlige ods.

Ønsker du også at støtte projektet?

Så kontakt Torben Johansen på mail formand@naestvederhvervsforening.dk eller telefon 31 22 91 80.

STORMØDE om Rute-54

Vi gennemfører STORMØDET om Rute-54 den 30. november 2020 kl. 19.00 – 21.00

Vi har nu sikret, at STORMØDET kan gennemføres med ca. 200 gæster i Ny Ridehal og derudover livestreaming af hele mødet på sociale medier.
Vi har fået stor tilslutning fra Christiansborg politikere til debat, samt flere meget interessante indlæg. Da mødet løber af stablen få dage før vi forventer at infrastrukturforhandlingerne starter, kan timingen ikke være bedre.

Foreløbigt program er følgende:

19:00 - 19:05  Velkommen v. Torben Johansen, Næstved Erhvervsforening
19:05 - 19:15  Status fra Næstved Kommune - Borgmester Carsten Rasmussen
19:15 - 19:30  Lokal status – Fagbevægelsen / erhvervslivet
19:30 - 19:45  Vigtigheden af en stærk infrastruktur – Michael Svane, Dansk Industri
19:45 - 20:05  Næstved om 10 år uden en motorvej – Institut for fremtidsforskning
20:05 - 20:55  Seneste nyt fra borgen – oplæg/debat med Folketingsmedlemmer
20:55 - 21:00  Tak for i aften v. Torben Johansen, Næstved Erhvervsforening

Endeligt program med de politiske deltagere vil blive offentliggjort den første uge i november.

Moderator på hele mødet bliver: Rikke Lyngdal, Lyngdal Kommunikation